Breaking News
Loading...
Friday 3 January 2014

SOLAT HADIAH UNTUK ARWAH

01:03


Kesini akhirnya tempat kita yang kekal abadi.

Rasulullah SAW bersabda, 

“Kematian adalah hadiah yang sangat berharga bagi orang yang beriman.” Ini beliau katakan kerana “dunia adalah penjara bagi orang yang beriman,” yang dia terus-menerus berada dalam situasi dan keadaan sulit yang akan menyiksa jiwanya, dan juga kerana perjuangannya maupun penolakanya terhadap hawa nafsunya sendiri. Baginya, kematian adalah keterbebasan dari siksaan ini dan hal ini menjadi “hadiah yang tak ternilai”.

Kepada pembaca yang budiman,

Adakah semasa arwah hidup dahulu, pernahkah anda mengembirakan hatinya dengan memberi hadiah walaupun sekali? Sebagai anak yang baik tentu akan memberinya hadiah setiap kali dapat gaji atau menghulur wang ringgit sebagai mengenangkan jasanya membesarkan anda sehingga hari ini.

Jangan lupa selepas arwah tiada lagi, hadiah yang sebaik-baiknya adalah doa-doa anak-anak serta menghadiahkan bacaaan surah-surah serta mengadakan tahlil baginya. Anak yang soleh setiap kali solat akan sentiasa mendoakan kepada ibubapanya. Anak-anak yang tidak berdoa kepada arwah setiap kali selepas solat adalah anak yang derhaka.

N3 kali ini nak terangkan bagaimana untuk mengerjakan "Sembahyang Hadiah" untuk arwah ibu atau bapa yang baru dikebumikan. Memang hebat seksaan yang akan dialami oleh arwah yang baru dikebumikan. Maka dianjurkan keluarga simati itu untuk Sembahyang Hadiah.

Dengan Sembahyang Hadiah itu, kemungkinan seksaan yang akan dialami oleh arwah itu akan terelak. Semoga Allah SWT dengan sifatnya yang Rahman dan Rahim itu akan memberi kebaikan dan kebahagiaan yang abadi.

Berdasarkan riwayat, Rasulullah s.a.w pernah bersabda:

Maksudnya: 

"Pada malam pertama mayat dikebumikan, keadaan mayat itu berada didalam keluh kesah. oleh kerana itu, kasihanilah kamu untuk mengurangkan keluh kesah mayat itu dengan bersedekah. Jika tidak mampu bersedekah sembahyanglah 2 rakaat, bacalah padanya pada tiap-tiap rakaat satu kali fatihah, satu ayat kursi, satu kali al-Takathur dan 10 kali surah al-Ikhlas dan hendaklah berdoa sesudah memberi salam."

Sembahyang Hadiah dilakukan di waktu malam hari sesudah Sembahyang Mahgrib atau Isyak dimana siangnya arwah dikebumikan di tanah perkuburan Islam.

Cara Sembahyang Hadiah

1. Lafaz niat.


Ertinya:

“Sahaja aku sembahyang hadiah dua rakaat sunat kerana Allah Taala”

2. Pada rakaat Pertama dan kedua baca surah berikut:-

  • Al-Fatihah - 1x. 
  • Ayat Kursi - 1x. 
  • Surah At Takatsur - 1x. 
  • Surah Al-Ikhlas - 10x. 

3. Sesudah memberi salam, maka eloklah dibacakan doa yang tersebut: 


Ertinya:

"Ya Allah!, Sesungguhnya aku sembahyangkan sembahyang ini, dan Engkau Maha Mengetahui apa yang aku maksudkan, Ya Allah! aku memohonkan kepadaMu, kiranya Engkau sampaikan pahalanya kepada kuburan si Fulan bin si Fulan". (Nama Arwah)

Begitulah caranya untuk melakukan sembahyang hadiah.





p/s: Jgn Lupa Tekan Butang "Share" Di Bawah - Sampaikan Walau Satu Ayat... Semoga Bermanfaat..

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer