Breaking News
Loading...
Tuesday 7 January 2014

SELAWAT FATIH

10:34




اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد اَلْفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ وَالْخَاتِم لِمَا سَبَقَ والنَّاصِرِ الْحَقِّ بِالْحَقِّ وَالْهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ الْمُسْتَقِيم وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ الْعَظِيْمِ


TerjemahanNya

Ya Allah, Rahmatilah & berilah kesejahteraan serta berkatilah penghulu kami Muhammad, pembuka bagi barang apa yang ditutup dan penamat bagi apa yang telah sudah, penolong bagi yang hak, penunjuk ke arah jalan yang lurus. Allah berselawat ke atasnya, ahli keluarga & sahabat-sahabatnya sebagaimana selayak untuknya sesuai dengan darjat dan kedudukannya yang tinggi dan besar

Selawat Fatih adalah pembuka atau kata lain merungkaikan kepada perkara-perkara yang sulit dalam sesuatu urusan. Begitu juga seperti selawat Syifa' sebagai penyembuh kepada penyakit. Selawat Fatih selalu diamalkan oleh golongan-golongan sufi dan salafus solihin yang hebat-hebat umpamanya Syeikh Abdul Qadir Jailani. Walaubagaimana pun sebagai hambaNya yang serba serbi kurang dalam ibadah digalakkan mengamalkan. 


Fadhilatnya.

1. Barang siapa membaca selawat ini 11 kali setiap selepas sembahyang 5 waktu, segala dosa2 kecilnya diampuni Allah s.w.t dan tenteram hati dan jiwanya.

2. Barang siapa membacanya 21 kali setiap hari, Allah akan melapangkan rezeki dan selamat keluarga dari kesusahan serta dijauhkan dari azab neraka.

3. Jika dibaca 100 kali setiap hari akan memudahkan seseorang mendapat jodoh.

Mengejar fadhilat tidak salah. Sebagai hambaNya, nalurinya inginkan sesuatu sebagai imbuhan, umpamanya pahala dan fadhilat. Itulah hikmah diwujudkan fadhilat. Umpamanya seorang yang mengamalkan Surah Al-Waqiah untuk menjadi kaya. Tidak mustahil satu hari nanti kerana kerap diamalkan maka Tuhan tidak pula menambahkan kekayaan duniawinya tetapi sebaliknya mengurniakannya nur, taufik dan hidayah sehingga akhirnya dia ikhlas beramal kerana Allah s.w.t.

"Amalkan selawat yang mudah difaham. Dan kita akan TERASA dekat dengan Rasulullah, rasa dekat dihati".

p/s: Jgn Lupa Tekan Butang "Share" Di Bawah - Sampaikan Walau Satu Ayat... Semoga Bermanfaat..

0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer